دانشگاه علامهطباطبائی و وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه همکاری علمی و پژوهشی امضا کردند
به گزارش روابط عمومی، تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علامهطباطبائی در زمینه فعالیتهای آموزشی و ایجاد فرصت مطالعاتی استادان دانشگاه با حضور دکتر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، هیئت رئیسه دانشگاه، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش، روسای دانشکدهها و اعضای هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبائی صبح دوشنبه، 4 دیماه 1402منعقد شد.
این تفاهمنامه با هدف استفاده از ظرفیت دانشگاه علامهطباطبائی برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ایجاد مدرسه و مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه، تحصیل دانشجویان 2مدرکی، برگزاری دورههای آموزشی ویژه معلمان در دانشگاه و استفاده استادان دانشگاه از ظرفیت آموزش و پرورش برای فرصت مطالعاتی به امضا رسید.
دکتر صحرایی در آیین انعقاد این تفاهمنامه اظهار کرد: با 2 دید کلان و دید در درون آن بخش باید به مسائل کشور نگاه کنیم. همه مسائل به هم پیوسته هستند و هر چقدر هم ایده داشته باشیم وقتی وارد ساحت عمل میشویم، میبینیم که خیلی متفاوت است.
وی اساسیترین نیاز امروز کشور بهطور عام را فهم زیستبومگونه از مسائل ملی دانست و خاطرنشان کرد: نوعی اتحاد، انسجام، هماهنگی، همدلی، همفکری، همکاری و همکوشی برای حل مسائل کلان کشور نیاز است که نداریم و رابطه و همفکری و همسویی بین بخشهای مختلف کشور در سطح مورد انتظار محقق نشده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام علم و فناوری چند بازیگر مهم دارد، افزود: نهادهایی مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش، بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد و حوزههای علمیه که در کار آموزش هستند، رابطهای از لحاظ زیستبومی بین اجزای این نهادها برقرار نشده در حالی که اگر این رابطه برقرار میشد، اتفاقات خوبی برای حل مسائل شکل میگرفت.
وی با طرح این سوال که «ارتباط بین نظام آموزش عمومی و عالی چیست؟»، ادامه داد: این مسئله کلان ملی است که از این دید اگر نگاه کنیم، میبینیم مسائل با تلاش و کوشش هیچکدام از دستگاهها به تنهایی قابل حل نیست و آنچه به نتیجه میرسد و مسائل را حل میکند، تلاش مشترک و بلوغ ملی است.
دکتر صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش با ۲ کلیدواژه همراه است، اظهار کرد: کلیدواژه اول، آینده است. هر کسی هر رویایی درباره آینده کشور دارد باید در آموزش و پرورش جستوجو کند و مدیری که برای آینده میخواهد کار کند باید علیم، بصیر و حلیم باشد و بذر هرگونه پیشرفت در آینده را امروز در مدارس باید کاشت.
وی کلیدواژه دوم را آیینه بیان کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش مثل آیینه، حاصلجمع عملکرد همه مسئولان کشور را نشان میدهد. امسال تاریخیترین سال استخدام کشور را به لحاظ کمی و کیفی داشتیم و ۵۶ هزار نفر در ۲ آزمون استخدامی جذب شدند که به اندازه کل نیروهای برخی وزارتخانهها بود و این یکی از آیینهها بود که وضعیت کشور را به خوبی نشان میدهد.
وزیر آموزش و پرورش، ملیبودن آموزش و پرورش را نکتهای مهم دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش، یکی از وزارتخانههای دولت است که به تنهایی ۴۰ درصد کل دولت را شامل میشود و کار آن تعلیم و تربیت است. آموزش و پرورش، مسئله ملی است که در برنامه هفتم نیز آمده است. تقسیم کار ملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در برنامه هفتم آوردیم و در نهایت اجماع بر این شد که ۷ کلانپروژه ملی را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه تحول از سر شروع میشود بنابراین به جای نگاه بخشی باید نگاه عمومی و کشوری به مسائل داشته باشیم، اظهار کرد: آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گِرد آمده اگر مبنا قرار میگرفت، خیلی اتفاقات خوبی میافتاد در حالی که نه تنها این کار انجام نشد بلکه یک سند جایگزین هم برای آن آوردند.
دکتر صحرایی با استقبال از راهاندازی مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه علامهطباطبائی، اظهار کرد: حدود یک میلیون معلم داریم که سالانه ۲۰۰ ساعت باید آموزش دهیم که این از طریق دانشگاه علامهطباطبائی امکانپذیر است. همچنین حداقل نصف ظرفیت ورودی این دانشگاه در عموم رشتههای دبیری را به عنوان بورسیه باید بگیریم. ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت خوبی برای فرصت مطالعاتی استادان است و همچنین استادان دانشگاه علامهطباطبائی جهت گذراندن فرصت مطالعاتی میتوانند به مدرسهها بروند چون فرصتهای مطالعاتی زیادی در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی ابراز کرد: افزایش سهم دانشگاه علامهطباطبائی در توانمندسازی معلمان با استفاده از ظرفیتهای موجود، اقداماتی است که میتوانیم انجام دهیم.
دکتر معتمدی نیز در این آیین با تاکید بر شکلگیری مدرسه و مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه علامهطباطبائی گفت: با تاسیس این مدرسه میتوان زمینه تحقق ایدههای تربیتی و علمی و همچنین امکان کارورزی و مطالعات دانشجویان را فراهم کرد.
وی با اشاره به ظرفیتهای مختلف دانشگاه علامهطباطبائی اظهار کرد: دانشکدههای مختلف این دانشگاه به ویژه دانشکده روانشناسی میتواند بیشترین ارتباط را با آموزش و پرورش داشته باشد که امیدواریم از این فرصت بهخوبی استفاده شود.
رئیس دانشگاه علامهطباطبائی با بیان اینکه اامضای تفاهمنامه شروع کار است، افزود: مهمتر از امضای تفاهمنامه رسیدن به اقدامات اساسی است. اگر بتوانیم با نظر موافق آموزش و پرورش، تصمیمات ساختاری و ماندگاری بگیریم که در آینده هم ادامه داشته باشد، یادگاری اثربخشی از این دوران خواهد بود.
وی با بیان اینکه مسائل آموزش و پرورش بهویژه در شرایط کنونی، مسائل پیچیدهای است و با ورود هوش مصنوعی، پیچیدگیهای آن بیشتر میشود، افزود: دانشگاهها در لبه دانش هستند که در این زمینه میتوانند کمک کنند تا دانشآموز در طول تحصیل با نظام ارزشی مورد انتظار، پرورش یابد و ظرفیت دانشگاهها از جمله دانشگاه علامهطباطبائی در این زمینه میتواند کمک کننده باشد.
دکتر معتمدی با اشاره به تحصیل دانشجویان 2مدرکی گفت: دانشجویان 2مدرکی در یک رشته در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدند که ایده خوبی بود که این کار در رشتهها و دانشکدههای مختلف میتواند افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: راهاندازی مدرسه وابسته به دانشگاه، یک موضوع بسیارجدی است که با تاسیس آن، زمینه تحقق ایدههای تربیتی و علمی و همچنین امکان کارورزی و مطالعات دانشجویان فراهم میشود.
رئیس دانشگاه علامهطباطبائی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه علامهطباطبائی میتواند در ارتقا و تقویت علمی دانشگاه فرهنگیان کمک کننده باشد. همچنین امکان ارتباط دانشجویان بهویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شکل ساختارمند با مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد تا از طریق ارتباط با مدرسه، رسالهها و پایاننامههای خود را به انجام برسانند. این دانشگاه زمینه علمی فعالیت در بخشهای مختلف همچون مشاوره را دارد.
تربیت نیروی متخصص در قالب برگزاری دورههای تحصیلات تکمیلی برای دستاندرکاران حوزه فعالیتهای وزارت، همکاری دانشگاه برای توانمندسازی و تقویت سواد سنجش معلمان و مشاوران مدرسه، برگزاری دورههای مشترک تحصیلی، تبادل مطالعاتی و علمی در مورد تحقیقات و مطالعات انجام شده در ارتباط با وزارت، تاسیس پژوهشکده اقتصاد و آموزش بر اساس ضوابط و مقررات، ارائه مشاوره علمی و پژوهشی از طریق اعضای هیئت علمی دانشگاه، صدور مجوز گذراندن دوره های کاراموزی و کارورزی برای دانشجویان در مدارس، ارائه هرگونه مشاوره مورد نیاز وزارت، توسط دانشگاه، واگذاری مدارس ویژه برای مدیریت و نظارت تخصصی به دانشگاه و راهاندازی مدرسه تجربی وابسته به دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برخی از موضوعات مورد توجه در این تفاهمنامه همکاری است.
نظر شما :