معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا:

اگر از فناوری‌های نوین استفاده نکنیم در یادگیری عمیق عقب می‌مانیم

۱۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۹ کد : ۲۴۱۰۶ علامه و رسانه ها
تعداد بازدید:۲۰
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: برای ایجاد یادگیری عمیق باید از وسایل کمک آموزشی استفاده کرد، اگر بخواهیم یک آموزش مدرن و دقیق داشته باشیم باید پیوست‌های آموزشی را رعایت کنیم، در غیر این صورت آموزش، آموزش کاملی نیست.
اگر از فناوری‌های نوین استفاده نکنیم در یادگیری عمیق عقب می‌مانیم

علی آدمی، معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره بازنگری رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌های جامعه اظهار کرد: مطابق شیوه‌نامه وزارت علوم بازنگری کلی و جدی سرفصل و منابع تمام دروس با سابقه ۱۰ سال باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در برنامه‌های درسی با سابقه ۵ سال باید بازنگری جزئی و تحولی انجام شود، تأکید کرد: در دانشگاه علامه‌طباطبائی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته‌های تحصیلی را بازنگری و برخی از رشته گرایش‌ها را اضافه کرده‌ایم. برای مثال، در ۱۴۰۱ رشته روابط عمومی صنعت و بازرگانی و رشته روابط عمومی بین‌الملل را به مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات اضافه کردیم که بسیار مهم است. همچنین در ۱۴۰۲ در مقطع ارشد مدیریت رسانه و فیزیولوژی ورزشی دو رشته روزنامه‌نگاری و رادیو تلویزیون و تکنولوژی و رادیوروزنامه‌نگاری و رادیوتلویزیون اضافه شد و رشته تکنولوژی افراد و نیاز‌های ویژه نیز اضافه شد که چندین رشته هم در مسیر اخذ مجوز است. 
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: در رشته‌های سنجش و اندازه گیری، علوم اقتصادی گرایش اقتصاد انرژی، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، تکنولوژی آموزشی، حقوق اقتصادی، مدیریت گردشگری گرایش بازاریابی، مدیریت گردشگری گرایش برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، مترجمی زبان انگلیسی و روزنامه‌نگاری رادیو و تلویزیون در مقطع ارشد و آموزش عالی در گرایش مدیریت آموزش عالی، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی و تکنولوژی آموزشی در مقطع دکتری به منظور بازنگری برنامه‌های درسی را انجام داده‌ایم.
دکتر آدمی درباره بازنگری دروس مرتبط با هوش مصنوعی گفت: برای ما مهم است که بتوانیم ترکیبی از هوش مصنوعی در رشته‌هایمان داشته باشیم. به صورت کلی برای فهم بهتر و کشف الگوریتم‌های دقیق‌تر از روابط و تعاملات در رشته علوم انسانی از آمار، ریاضی و کامپیوتر استفاده می‌شود. بحث علوم اجتماعی محاسباتی در حوزه علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، به عنوان میان رشته‌ای مطرح است. در روان‌شناسی، حقوق وعلوم سیاسی، مدیریت و الهیات هم همینطور است.
وی تاکید کرد: گرایش کامپیوتر و نرم افزار در مقطع ارشد با گرایش هوش مصنوعی کار می‌کند که هم اکنون با تقاضای راه‌اندازی دکترای هوش مصنوعی رو به رو هستیم. البته در این زمینه به ظرفیت استادی نیاز است و الان که این ظرفیت را فراهم کرده‌ایم، رشته کامپیوتر با گرایش هوش مصنوعی را نیز اضافه می‌کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی اضافه کرد: اگر هوش مصنوعی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری مرتبط با رشته‌های علوم انسانی ترکیب شود و بتوانیم از علم استادان آمار، کامپیوتر و ریاضی در آنجا بهره ببریم باعث دقت بیشتر و گسترش حوزه علوم انسانی می‌شود.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی امکان تبدیل علم به دانش بین‌طالمللی را دارد، تأکید کرد: برای مثال، استفاده از هوش مصنوعی در علم ارائه ترجمه همزمان و انتقال پیام‌های حساس فرهنگی جهت ایجاد ارتباطات موثر با جمعیت‌های مختلف را به همراه دارد.

یادگیری عمیق مستلزم استفاده از ابزار‌های فناورانه است
دکتر آدمی گفت: کارگاه‌های کاربرد هوش مصنوعی برای دانش‌افزایی استادان از سال گذشته به صورت مداوم و مستمر در دانشکده‌ها در حال برگزاری است که بیشتر استادان از شرکت در این کارگاه‌ها استقبال می‌کنند و کاربرد هوش مصنوعی را در حوزه‌های خود مورد استفاده قرار داده‌اند. فضای علوم انسانی به سمتی حرکت می‌کند که باید به تدریج از ظرفیت‌های علوم کامپیوتری، هوش مصنوعی و آمار و تحلیل‌های آماری استفاده کنیم. یعنی باید علوم انسانی را به یک فضای آماری و عملیاتی و خروجی محور تبدیل کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه آموزش به فرآیند یادگیری منجر می‌شود یا خیر؟ تاکید کرد: باید بتوانیم سنجش و نظارت از فضای یادگیری داشته باشیم و بازخوردی که سنجش و نظارت می‌دهد، باعث تغییر در فضای آموزشی شود و آسیب‌ها را شناسایی کنیم و بتوانیم آموزش را بانشاط‌تر کنیم. هرچقدر آموزش جدی‌تر باشد، فرآیند یادگیری عمیق‌تر می‌شود. بعضاً یادگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، یادگیری‌های موقتی است. یک حافظه کوتاه‌مدت ذهنی است که بعد از مدتی پاک می‌شود. باید به سمتی حرکت کنیم که پس از فرآیند آموزش، یادگیری عمیق اتفاق افتاده باشد و حتماً باید یادگیری هدفمند و در محیط آرام باشد.

اگر بخواهیم یک آموزش مدرن و دقیق داشته باشیم باید پیوست‌های آموزشی را رعایت کنیم
معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه برای ایجاد یادگیری عمیق باید از وسایل کمک آموزشی استفاده کرد، گفت: بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروز به تناسب هر رشته‌ای در اختیار ما قرار گرفته، می‌تواند متفاوت باشد تا زمانی که از وسایل کمک آموزشی و تجهیزات و فناوری‌ها و اپلیکیشن‌ها کمک نگیرید، یادگیری لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و پس از پایان کلاس کاملاً فراموش می‌شود و این نوع آموزش لزوما منجر به یادگیری نمی‌شود، ، در غیر اینصورت آموزش، آموزش کاملی نیست.
آدمی درباره وضعیت نظریه‌پردازان علوم انسانی گفت: برای درخشش ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی باید به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص برخی از آسیب‌ها در مقالات توجه کنیم. فرایند امتیازات را در نظر بگیریم، بایستی همزمان حضور فعال در مجامع بین‌المللی داشته باشیم و از اعتبار علمی خود دفاع کنیم و نیز اتفاقا حوزه علوم انسانی بومی باید خودش را درنشریات بین‌المللی نشان بدهد. اگر حرفی برای گفتن به عنوان فرد ایرانی مسلمان و با تفکر اسلامی داریم باید بتوانیم در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف داشته باشیم.
دکتر آدمی اضافه کرد: گاهی بدون توجه به یک هدف‌گذاری به سمت نشریات بین المللی حرکت می‌کنیم و در این مسیر متوجه آسیب‌هایی می‌شویم، یعنی برخی از مواقع مطابق نیاز کشور‌های خارجی تولیدات علمی انجام می‌دهیم و با فاصله گرفتن از بومی گزینی در صدد حل مسائل آن کشور‌ها قدم بر می‌داریم. البته، در حوزه علوم انسانی تغییر گاهی با سختی زیاد همراه است.

نظریه‌پردازی در علوم انسانی به سادگی امکان نظریه‌‌‌‌‌پردازی در سایر حوزه‌های علوم نیست
وی افزود: برخی از استادان علوم انسانی در دانشگاه علامه‌طباطبائی نظریات و ایده‌های نوپرورانه مطرح کرده‌اند و چندین کرسی نظریه‌پردازی در دانشگاه به ثبت رسیده است و چندین نفر هم در مقام ایده‌‌پردازی و نوآوری قرار دارند. نظریه‌پردازی در علوم انسانی به سادگی امکان نظریه‌‌‌‌‌پردازی در سایر حوزه‌های علوم نیست، تحقق این امر نیازمند تمرکز محققان علوم انسانی در بازه زمانی بلندمدت است تا به نظریه‌پردازی بومی و هویتی برسیم که در دنیا نمونه ندارد، باید ناظر به وضعیت جامعه و نیاز جامعه نظریه‌پردازی انسانی ایجاد کنیم. علوم انسانی همانند بخش صنعت و پزشکی نیست و نظریه‌پردازی در داخل کشور، جغرافیا به جغرافیا متفاوت است و از آنجایی که رویکرد نظریه‌پردازی کاملاً باید تأثیرگذار باشد و جایگاه و نقش انسان مطرح است و چون قرار است انسان با پیشینه‌های ارزشی متفاوت نظر بدهد؛ بنابراین با ساختی کار در علوم انسانی مواجهه هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: علوم انسانی در ایران تولیدمحور، مبتنی بر منابع بومی و حل مسئله نیست، در صورتی که تحول در این حوزه مهم است و باید آسیب‌شناسی جدی از علوم انسانی را در دستور کار قرار دهیم و تحول ایجاد کنیم. بخش‌هایی از تحول هم در حال انجام است، اما با مطلوبیتی که انتظار داریم، فاصله زیادی دارد. انتظار این است که آموزش کیفی و دقیق داشته باشیم تا دانشجویان به خواستگاه‌های تحولی برسند و بتوانند ایده‌‌‌‌‌‌‌پردازی کنند و با در دست داشتن تجهیزات به سمت انجام پژوهش‌های نوآورانه حرکت کنند.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم فضای استادی، دانشجویی و آموزشی را جدی و علمی و مبتنی بر استاندارد‌هایی که وجود دارد، جلو ببریم، نظریه‌پردازی از درون آن به وجود می‌آید؛ چرا که بسیاری از رساله‌ها، نوآورانه هستند؛ بنابراین باید اجماع و همفکری صورت بگیرد و کرسی‌های نقد و بررسی بیشتر از این باشد تا از درون آن، نظریه بیرون بیاید و ان‌شاءالله این راه دور نیست و می‌توانیم با کمک هم و با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی و کمک‌های بقیه معاونت‌ها که زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنند تا به هدف برسیم.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی علی آدمی خبرگزاری آنا معاونت آموزشی


نظر شما :